Skoledagen

Ryparken Lille Skole er en prøvefri skole med ca. 175 elever der er fordelt på 8 klasser fra børnehaveklasse til og med 7.kl.

En hverdag hvor klasserne følger deres dagskema ser således ud:

kl. 7.30-8.30 Åbnes skolen af en morgenåbner, der tager imod børnene og er sammen med dem til kl. 8.30. Morgenåbneren tager også imod sygemeldinger vedr. børnene på tlf. 39 29 66 30 indtil kl. 8.30 og giver beskederne videre til deres lærere.

kl. 8.30 Indledes skoledagen med en fælles morgensamling for alle børn. Den er en vigtig del af skolens fællesskab og undervisning i bl.a. demokrati, ansvarlighed  og social forståelse. Forældrene må gerne kigge med uden for skolemødekrogen, hvor der er kaffe på kanden. Morgensamlingen styres af en voksen fra skolen. Der synges morgen- og fødselsdagssange, og der kan gives fælles beskeder eller efterlyses bortkomne sager. Både børn og voksne kan få ordet og fortælle historier, oplevelser mm.

kl. 8.45–9.30 Undervisning i klasserne. Der undervises i de almindelige skolefag: dansk, matematik, sprog, naturfag osv. Alle børnene har en personlig ”kasse” til opbevaring af materialer, som ikke behøver at kommer frem og tilbage hver dag.

kl.9.30-9-45. Frikvarter.

kl.9.45-11.15 Fortsætter undervisningen. Hver 11. uge går børn på skift ud fra undervisningen ca. kl.10.00 og mødes på et madhold, sammensat af store og små børn på tværs af klasserne (deres oprydningshold).  Sammen med køkkenleder og pæd.personale hjælper de ‘en uge af gangen med at lave maden og dække bord. Madholdet sammensætter ugen forinden menuen i samarbejde med køkkenlederen, så der er varieret kost til fællesspisningen.

kl. 11.15-11.30 spiser børnene og deres lærer sammen i det faste oprydningshold, som er sammensat for et skoleår ad gangen.  

kl. 11.30-12.00 er der middagspause

kl. 12.00-12.30 Går alle oprydningshold i sving med at rydde op og gøre rent på skolen. Den er opdelt i elleve områder, som hvert hold har ansvaret for en uge af gangen. Når opgaven er klaret organiserer de ældste fælleslege for holdet indtil undervisningen i klasserne går i gang igen.

kl.12.30-12.45 mandag -torsdag  Læsetid for alle klasser, hvor børnene læser individuelt i romaner eller fagliteratur, for at styrke læselysten og der igennem læsefærdighederne.

Børnehaveklasse til 3. klasse:

kl.12.45-13.30 Eftermiddagstime. Derefter går de i vores SFO.

4. Klasse til 7. klasse

kl. 12.45-13.30 Eftermiddagstime

kl. 13.30 -13.45 Frikvarter 

kl. 13.45 – 14.30 Eftermiddagstime

Pædagogik

Skolens undervisning er alsidig med oplevelser til alle sanser så hver enkelt barn bliver tilgodeset. Børnene skal være velfunderet fagligt og samtidigt rodfæstet i deres krop og følelser gennem undervisningen i de musisk/kreative fag. Skolen lægger stor vægt på undervisningen i bevægelse/rytmik, drama, musik og værkstedsfag fordi de tager udgangspunkt i det enkelte menneskes oplevelser og følelser og derved giver en stærk erkendelse.

I alle fag er det vigtigt at lære de grundlæggende færdigheder. Det er forudsætningen for at forstå sammenhænge, finde løsninger og arbejde kreativt. At lære at læse og regne er et højt prioriteret mål.

I undervisningen og pædagogikken tager skolen udgangspunkt i det enkelte barn og giver det udfordringer, som bidrager til dets videre udvikling. Men omsorgen og undervisningen af det enkelte barn sker i konstant vekselvirkning med tilpasningen  til det fælles, kollektive liv i skolen, hensynet til såvel større som mindre børn samt hensynet til skolens fysiske rammer. For skolens lærere og pædagoger er det vigtigt, at børnene bliver bevidste om og kan fastholde egne behov. Det skal dog ske samtidig med de lærer at indse, det i nogle situationer er nødvendigt at opgive egne positioner og holdninger, så arbejds- og samværsfællesskabet med andre kan lykkes til alles bedste. 

Undervisningsplanerne for de enkelte fag kan findes her